måndag 13 maj 2013

Nagellackskorkar som torkat fast


Jag vet inte om alla är som jag men för mig har det hänt relativt ofta att nagellackskorken torkar fast i flaskan. Det beror på att jag inte rengör flaskorna regelbundet men efter att ha haft problemet några gånger har jag blivit mer noggrann på att rengöra mina flaskor.

Det finns många orsaker varför man bör göra detta ofta. Dels så att inte korken ska fastna eller för att minska risken för att torkade nagellacks bitar kan fastna på borsten. Men det viktigaste är faktiskt för att förlänga livet på nagellacken för om det är massa lack i vägen stängs inte korken ordentligt och då finns det risk att det kommer ner luft i lacket som kan torka ut det och göra det så där tjockt, klumpigt och tråkigt att använda.

Jag försöker numera rengöra mina flaskor efter varje manikyr och använder vanlig bomull och nagellacksremover och gnuggar runt kanten, det går fort och om det kan förlänga livet på nagellacket är det så värt det.


Vad gör man då om olyckan är framme och korken fastnat så det inte går att få upp?

Jag brukar spola rikligt med hett kranvattnet på korken. Tanken är att värmen ska gå igenom korken som sedan mjukar upp lacket runt kanten. Detta kan ta lite tid beroende på hur mycket lack som samlats på kanten och hur tjock korken är men det kan ta flera minuter, men efter det är flaskan jättelätt att öppna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar